Thermoplastic components by GF Piping Systems ensure a hygienic water supply on board a hospital ship

06/12/2023 - 11:00 (Horário de Brasília)

The Global Mercy is a floating hospital that provides free medical and surgical care for people in Sub-Saharan Africa. For improved hygiene and operational safety, the international charity Mercy Ships selected ecoFIT and INSTAFLEX by GF Piping Systems for various water applications on board.

Mercy Ships has been providing high-quality and professional healthcare to developing countries for over 45 years. The Global Mercy, the charity’s latest ship, is 174 meters long and provides space for 600 volunteers, 199 beds for patients, as well as extensive facilities for medical training. As a result, the ship requires large amounts of water with daily usage averaging 60,000 liters. During construction of the vessel’s water installation, Mercy Ships decided to forego the frequently used copper pipes in favor of two thermoplastic solutions by Swiss flow solutions provider GF Piping Systems.

In total, GF Piping Systems provided around 13.000 piping components, including ball valves, butterfly valves, and actuators. INSTAFLEX, a polybutene system designed for building technology applications, was selected for the hot and cold water installation as well as for the onboard water treatment system. At the same time, ecoFIT, a polyethylene system for use in a wide range of industrial applications, was installed for wastewater transportation.

The thermoplastic piping systems are corrosion-free and do not release any taste or pollutants, while smooth inner surfaces prevent issues such as limescale deposits. In addition, the lower weight of plastic has reduced the fuel consumption of the Global Mercy. Despite the challenges of the COVID-19 pandemic during which the ship was constructed, GF Piping Systems was able to offer technical support as well as on-site installation training.

Access the full reference case here

Constanze Werdermann

Global PR Manager

Marketing & Communications

Georg Fischer Piping Systems Ltd

Ebnatstrasse 111

8201 Schaffhausen

Suíça

Sobre a GF FGS

Em fevereiro de 2021, a GF Piping Systems adquiriu a principal fabricante brasileira de tubos de polietileno de alta densidade, conexões e equipamentos complementares, FGS Brasil Indústria e Comércio Ltda (FGS), que passou a se chamar GF FGS. Com a força combinada de ambas as empresas, a GF FGS oferece uma gama completa e integrada de produtos e serviços para inúmeros segmentos de mercado no Brasil, reforçando ainda mais o compromisso da GF Piping Systems de crescer no país e na região da América Latina. A GF FGS oferece soluções e serviços para água, gás e aplicações industriais, fornecendo aos clientes produtos e tecnologias inovadoras e capacitando-os a atender todas as suas necessidades.

Como líder no fornecimento de soluções para o transporte seguro e sustentável de fluidos, a GF Piping Systems cria conexões para a vida (Connections for Life). A divisão é líder no setor de soluções de tubulação estanques para inúmeras e exigentes aplicações no mercado. Seu consistente foco no cliente e na inovação se reflete em sua presença global de vendas, serviços, fabricação e em seu portfólio premiado, incluindo conexões, válvulas, tubos, automação, pré-fabricação e tecnologias de união de tubulações.

A GF Piping Systems possui empresas de vendas próprias em 31 países, o que significa que está sempre ao lado de seus clientes. Unidades de produção em 36 regiões localidades na América, Europa e Ásia garantem disponibilidade suficiente e entrega rápida e confiável. Em 2022, a GF Piping Systems faturou CHF 2.160 milhões com 8.085 colaboradores. A GF Piping Systems é uma divisão da Georg Fischer AG, fundada em 1802 e sediada em Schaffhausen, Suíça.

www.gfps.com/br